Veilig melden

Deze checklist helpt bij het herkennen van frauduleuze praktijken van verhuisbedrijven door specifieke inbreuken op te sporen in administratie, financiën, en personeelsbeheer. Het is een essentieel hulpmiddel voor zowel melders als autoriteiten om de betrouwbaarheid van verhuisdiensten te beoordelen en consumentenbescherming te versterken.

Gebruiksersinstructies

Voor melders

  1. Vink ALLE toepasselijke inbreuken aan
  2. Bij twijfel: ook aanvinken (betere informatie dan te weinig)
  3. Minimaal 1 aangevinkt item vereist om melding in te dienen
  4. Meer inbreuken = hogere prioriteit voor autoriteiten

Voor autoriteiten

Prioriteitsniveaus op basis van aantal inbreuken:

  • 1-3 inbreuken = Laag risico (monitoring)
  • 4-8 inbreuken = Gemiddeld risico (verificatie nodig)
  • 9-15 inbreuken = Hoog risico (prioritaire inspectie)
  • 16+ inbreuken = Kritiek risico (onmiddellijke actie)


Kritieke combinaties triggeren altijd hoge prioriteit:

  • Zwartwerk indicaties (geen BTW + cash + geen personeel ID)
  • Veiligheidsrisico’s (geen lift certificaat + geen verzekering)
  • Oplichting patronen (vooruitbetaling + verdwijnen)